Ο ΚΑΦΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Athens Coffee Festival

Ένα φεστιβάλ, που έχει ταυτιστεί με την αγορά του καφέ

Η αγορά το χρειαζόταν και η FORUM A.E. το πραγματοποίησε. Σήμερα το Athens Coffee Festival είναι το σημείο αναφοράς όλου του κλάδου της καφεστίασης και των αναρίθμητων coffee lovers & home baristas.

Από την εποχή, που μονοπωλούσε ο τούρκικος καφές (ο οποίος μετονομάστηκε σε ελληνικό τη δεκαετία του ’60) μέχρι σήμερα, που προελαύνει ολοένα και πιο δυναμικά ο espresso, ο Έλληνας διατηρεί μία σχέση αγάπης με τον καφέ. Μία αγάπη, που όχι μόνο πέρασε με επιτυχία το τεστ του χρόνου, αλλά συνεχώς δυναμώνει. Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι κατά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής κρίσης αυξήθηκαν οι επιχειρήσεις, που σχετίζονται με το πλέον διαδεδομένο ρόφημα.

Η τάση αυτή, σε συνδυασμό με την παράλληλη αύξηση των καταναλωτών, που βγάζουν έναν μικρό barista και στο σπίτι τους, αφού κατέστησαν επιτακτική την ανάγκη μιας διοργάνωσης όπως το Athens Coffee Festival, σε ελάχιστο χρονικό διάστημα το έβαλαν στο πάνθεο των κορυφαίων φεστιβάλ της χώρας.

Από το 2016, οπότε και πραγματοποιήθηκε το 1o Athens Coffee Festival, δίνεται η ευκαιρία μεγάλα ελληνικά, αλλά και διεθνή coffee brands να παρουσιάσουν προϊόντα και υπηρεσίες σε επαγγελματίες, που αναζητούν την αναβάθμιση του προϊόντος, που παρέχει η επιχείρηση τους, αλλά και καταναλωτές, που επιθυμούν μία νέα διαφορετική εμπειρία καφέ είτε σε ένα μαγαζί, είτε στο σπίτι τους.

Ο καφές στην Ελλάδα

Ο καφές είναι το πρώτο σε κατανάλωση ρόφηµα στον δυτικό κόσµο µετά το νερό µεταξύ όλων των -αλκοολούχων και µη- ποτών!  Και η εγχώρια αγορά, λοιπόν, χρόνο με τον χρόνο έχει να επιδείξει μία σημαντική άνοδο ως προς την ποσότητα, που καταναλώνεται, αλλά και μία σπουδαία βελτίωση, όσον αφορά ποιότητα του καφέ που φτάνει στον τελικό καταναλωτή.

Πάμε να δούμε κάποια στοιχεία αναλυτικά που επιβεβαιώνουν τα παραπάνω:

  • Η κατανάλωση καφέ είναι μια ισχυρή νεοελληνική παράδοση, καθότι το 95% των Ελλήνων αγοράζουν καφέ.
  • Σύμφωνα με την Ελληνική Ένωση Καφέ για τους πρώτους μήνες του 2022, στην αγορά της εστίασης, η συνολική αξία κατανάλωσης καφέ εκτιμάται πως ανέρχεται στα 3 δισεκατομμύρια ευρώ.
  • Οι Έλληνες καταναλώνουν 40.000 τόνους καφέ το χρόνο, με γεωμετρική αύξηση, με το 40% να αφορά στην κατανάλωση εκτός σπιτιού και το 60% στην κατανάλωση εντός σπιτιού.
  • Tο 56% των Ελλήνων πίνει καφέ στο σπίτι, το 25% στον χώρο όπου εργάζεται, ενώ ποσοστό 18% των καταναλωτών πίνει καφέ, σε κάποιο μαγαζί ή στο χέρι.
  • Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Καφέ, η χώρα μας βρίσκεται στην 17η θέση στον κόσμο στην κατά κεφαλήν κατανάλωση με 5,4 κιλά το χρόνο. Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Φινλανδία με 12 κιλά!
  • Αναφορικά με το μέσο κόστος μιας κούπας καφέ, στην Ελλάδα υπολογίζεται στα 2,99€, ενώ οι Ελβετοί πληρώνουν τα περισσότερα γι’ αυτόν, δίνοντας 4,78€ ανά κούπα.
  • Τα έσοδα του κράτους από τον καφέ το 2017 ανήλθαν στα 90,4 εκατομμύρια ευρώ κι ένα χρόνο αργότερα στα 122,7 εκατομμύρια.
  • Όσον αφορά στις προτιμήσεις, σύμφωνα με την Ελληνική Ένωση Καφέ, στην κορυφή εξακολουθεί ακόμα και σήμερα να βρίσκεται ο καφές σε μπρίκι (ελληνικός) με 32%. Στο 30% είναι ο στιγμιαίος (φραπέ – νες), που όμως «απειλείται» από τον espresso (28%). Ο καφές φίλτρου συμπληρώνει τη στατιστική με 10%.

Η επικράτηση του 3ου κύματος καφέ

Στο τρίτο κύμα η διαχείριση του καφέ γίνεται από εξειδικευμένους barista. Η πρώτη ύλη (ωμός κόκκος) εισάγεται απευθείας από τις φάρμες παραγωγής και ο καφές πλέον φτάνει στο φλιτζάνι φρεσκοκαβουρδισμένος και όχι εισαγόμενος. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό του τρίτου κύματος καφέ είναι ότι οι καταναλωτές επιλέγουν κυρίως μικρά, ανεξάρτητα καφέ που μπορούν να τους ενημερώσουν με ακρίβεια πώς και πού καλλιεργήθηκαν τα φυτά του καφέ, ποιος έψησε τους κόκκους και πότε. Επίσης, ο καφές είναι ακριβώς αλεσμένος για να ταιριάζει με τη μέθοδο εκχύλισης, που αναδεικνύει τις καλύτερες ιδιότητες του κάθε κόκκου.

4ο κύμα: Εμμονή στη λεπτομέρεια & στην άψογη εμπειρία γεύσης

Οι καταναλωτές του… τέταρτου κύματος ξέρουν -έχουν δηλαδή πλέον τις απαραίτητες εμπειρίες και γνώσεις- για το τι καφέ να επιλέξουν και μπορούν και να κρίνουν τι τους αρέσει περισσότερο. Ο καταναλωτής όχι μόνο ενδιαφέρεται για το πού έχει καλλιεργηθεί ο καφές, αλλά είναι πλέον ενημερωμένος και για τις μεθόδους καλλιέργειας και επιλέγει τον καφέ, που θα πιεί και με βάση αυτό. Το τέταρτο κύμα χαρακτηρίζεται από την προσέγγιση βραδύτερων μεθόδων εκχύλισης, που αναδεικνύουν τις λεπτότητες της γεύσης, ενώ η συμβολή του barista είναι όχι μόνο σημαντική, αλλά καίρια στη δημιουργία ενός ποιοτικού ροφήματος. Και επίσης, πλέον μπαίνει στη φιλοσοφία να εντάξει στην καθημερινότητά του και άλλους καφέδες εκτός του espresso, καθώς με τόσες διαφορετικές ποικιλίες και τρόπους επεξεργασίας που πλέον υπάρχουν, του δίνεται η πολυτέλεια να βρίσκει πολύπλοκες ιδιαίτερες και πάνω από όλα γευστικές επιλογές.

Το 5ο κύμα είναι εδώ…

Δίνοντας έμφαση στην ολιστική εμπειρία του καταναλωτή αλλά και την οικονομική βιωσιμότητα των καταστημάτων, το 5ο κύμα του καφέ εκφράζει τις τρέχουσες τάσεις που διαμορφώνουν τη βιομηχανία του καφέ.

Το πέμπτο κύμα του καφέ εκφράζει μια νέα ισχυρή εποχή στον κλάδο, με smart boutique coffee shops που προσφέρουν μια ολοκληρωτική καταναλωτική εμπειρία, εκφράζοντας απόλυτα τις τρέχουσες τάσεις που διαμορφώνουν την βιομηχανία του καφέ. Με απλά λόγια, το πέμπτο κύμα έχει ως βασικά χαρακτηριστικά την συνεχή βελτίωση και την ολική ποιότητα, με σκοπό  την επίτευξη ενός εξαιρετικά επιτυχημένου, άκρως πελατοκεντρικού και κερδοφόρου επιχειρηματικού αποτελέσματος.

Tο 5ο κύμα αποτελεί το αποκορύφωμα των 4 προηγουμένων κυμάτων ανάπτυξης του κλάδου του καφέ!

Το πέμπτο κύμα θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένα κβαντικό άλμα σε επίπεδο οράματος και υλοποίησης των επιχειρήσεων που το ενστερνίζονται, με σκοπό την απόλυτη ικανοποίηση των επιθυμιών, των αναγκών και των προσδοκιών των millennials (ηλικίες 24–32) και της Generation Z (ηλικίες 13–23). Η ιδέα του πέμπτου κύματος προσδιορίστηκε από την Allegra World Coffee Portal μετά από δύο δεκαετίες έρευνας και ανάλυσης της βιομηχανίας καφέ. Οι επιχειρήσεις του 5ου κύματος του καφέ προσφέρουν συνέχεια άκρως ενδιαφέρουσες εμπειρίες σε σαφώς καθορισμένα target groups καταναλωτών. Ξέρουν τι κάνουν και το σχεδιάζουν με ιδιαίτερη προσοχή. Με επίκεντρο της στρατηγικής τους, την πρωτόγνωρη καταναλωτική εμπειρία και την αριστεία, αξιοποιούν προηγμένα διοικητικά συστήματα και διαδικασίες, δίνουν βάρος στην κατάρτιση του προσωπικού τους, αξιοποιούν τις σύγχρονες τεχνολογίες και χαρακτηρίζονται από πάθος και εμμονή στην τελειότητα.

tipobet bets10 mobilbahis